När jag utbildade mig till NLP Coach läste jag tillsammans med Anna Cunat som idag jobbar heltid som coach. Hon coachar inte bara oss vuxna individuellt eller i personalgrupper utan tar även emot barn (över 8 år) och ungdomar. Anna föreläser även om hur NLP kan användas i undervisningen för att stärka barns självkänsla och också hur du kan använda dig av NLP för att bli bättre på att kommunicera.
Här nedan beskriver hon på ett väldigt bra och tydligt sätt vad NLP innebär och hur hon jobbar med det. Vill du veta mer om Anna eller komma i kontakt med henne besök hennes hemsida soulmind.se eller maila henne på kontakt@soulmind.se/0709-695733
Barn och ungdomar är mycket mer än betyg!
Hur man kan använda NLP som pedagog och förälder
Neuro står för våra sinnen, hur vi använder dem när vi tolkar och bearbetar information.
Lingvistisk står för språket, hur vi uttrycker oss och hur olika språkmönster påverkar oss.
Programmering handlar om våra tanke- och beteendemönster, mönster som kan förändras.
Grunderna i NLP består alltså av hur vi tolkar och bearbetar information, hur vi uttrycker oss samt hur invanda tanke- och beteendemönster påverkar vårt beteende.
NLP hjälper oss att åstadkomma önskvärda förändringar genom att vi blir medvetna om varför vi gör saker på ett visst sätt, vad vi gör, hur vi gör och vilken effekt det har på oss själva och vår omgivning. När vi vet det kan vi välja andra sätt för att på så vis skapa de resultat vi vill ha.
Hur kan NLP göra mig till en bättre förälder/pedagog?
Med NLP får du lära dig hur du bygger förtroende som varar över tid, hur du läser andra människor och blir bättre på att möta och kommunicera med andra. Du får träning i att bygga på det som fungerar samt i att ge konstruktiv och uppbyggande feedback. Vi ägnar mycket tid åt träning av att hantera det egna tillståndet. Förmågan att kontrollera sitt eget tillstånd är kärnan i framgångsrik kommunikation. På SoulMind får du även träning i att ställa öppna och klargörande frågor som coachar barnet att utvecklas både socialt och emotionellt. Många som går NLP utbildningar för att bli bättre ledare och chefer på jobbet häpnar över vilken stor användning de får av utbildningen på hemmaplan!
Historik
För att åstadkomma förändring finns inom NLP en samling modeller och tekniker som alla syftar till att åstadkomma önskade resultat. Begreppet NLP grundades 1972 av Richard Bandler (psykolog) och John Grinder (lingvist). De studerade framgångsrika personer för att komma fram till hur vi människor fungerar och beter oss – framförallt i kommunikation och i samspel med andra. Resultatet blev en samling modeller och tekniker som den som önskar kan ta efter och ”modellera”.
Modellera för framgång
Fler och fler lär sig nu att medvetet modellera framgångsrika förebilder. Modellering innebär att du studerar hur andra människor gör. Därefter gör du som de, tar efter deras framgångsmönster, och får på så vis andra resultat än de du vanligtvis får. Precis som när små barn lär sig att gå, prata och äta själva. Många av oss använder redan NLP-tekniker omedvetet; de är ju ”tagna ur verkligheten”. Ju fler förändringsmodeller du kan, desto fler möjligheter har du att hitta det bäst fungerande verktyget för ett visst sammanhang. Med hjälp av NLP kan du skapa det du önskar åstadkomma hos dig själv.
Förhållningssätt
NLP är också ett förhållningssätt som bygger på ett antal grundantaganden. Dessa kan med fördel integreras och ”levas” för att underlätta den personliga utvecklingen liksom förmågan att främja utveckling hos andra. Det gäller inte minst dig som är förälder och pedagog! Men även för alla som på olika sätt är ledare, chefer, utbildare, föreläsare, coacher, eller pedagoger.
NLP’s grundantaganden
Kartan är inte verkligheten
Vi har alla resurser vi behöver
Det finns inga misslyckanden bara feedback
Om det du gör inte fungerar, gör något annat
Du har ansvar för dina tankar och ditt tillstånd och därför även för dina resultat
Innebörden av din kommunikation är den respons du får
Du kan inte ”inte kommunicera”
Kropp och sinne är ett system
Alla beteenden har en för den personen positiv intention
Att modellera framgång leder till mästerskap
Att ha ett val är bättre än att inte ha ett val